Klienci Poradni otrzymują porady i wskazówki do dalszych działań, w tym również informacje dotyczące:
- poszerzenia diagnozy w Poradni,
- przeprowadzenia obserwacji w placówce do której uczęszcza dziecko,
- potrzeby dodatkowych badań w poradniach specjalistycznych,
- zebrania informacji od nauczycieli lub specjalistów pracujących z dzieckiem,
- możliwości terapii na terenie Poradni,
- oferty pomocowej innych organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży,
- możliwości przeprowadzenia badan kontrolnych.
Po przeprowadzonej diagnozie rodzic/pełnoletni uczeń może wystąpić z wnioskiem o informację, opinię, orzeczenie.
Informacja o wynikach badań: zawiera diagnozę postawioną przez specjalistów, jest wstępnym opisem, wydaje się dla innych potrzeb niż opinia.
Opinia psychologiczno-pedagogiczna: zawiera diagnozę postawioną przez specjalistów, określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka oraz jego możliwości psychofizyczne, zawiera opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka oraz wskazówki do pracy. Opinie wydaje się w różnych sprawach dotyczących wychowania i edukacji np.:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
- spełniania przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą,
- objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia,
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksji, dysortografii, dysgrafii…),
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
- objęcia dziecka/ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole i placówce,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- przyjęcia ucznia szkoły podstawowej dla dorosłych lub do oddziału przysposabiającego do pracy,
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- inne związane z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest podstawą wdrożenia zajęć terapeutycznych dla dziecka ze stwierdzoną niepełnosprawnością. Wskazuje na mocne strony dziecka oraz możliwe utrudnienia w środowisku nauczania i wychowania. Określa warunki i formy wsparcia dla dziecka oraz jego rodziny, w tym pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Opinię wydaje się maksymalnie na czas do rozpoczęcia nauki w szkole.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest podstawą do:
- dostosowania wymagań, warunków i metod kształcenia do niepełnosprawności dziecka;
- określenia warunków i form przeprowadzenia sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego oraz możliwości zwolnienia z nauki drugiego języka obcego;
- wskazania na potrzebę indywidualnego wsparcia w postaci nauczyciela wspomagającego, specjalisty lub pomocy nauczyciela;
- określenia potrzeby realizacji wybranych zajęć indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów;
- wskazania mocnych stron dziecka oraz możliwych barier i ograniczeń środowisku nauczania i wychowania;
- określenia niezbędnego dla dziecka niepełnosprawnego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych;
- określenia rodzajów zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością, zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i zajęć resocjalizacyjnych dla uczniów niedostosowanych społecznie;
- określenia warunków i form wsparcia dla dziecka oraz jego rodziny, w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wskazania wszystkich możliwych form kształcenia specjalnego ucznia (miejsc realizacji kształcenia).
Orzeczenie wydaje się na rok szkolny lub etap edukacyjny.
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego/ indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży:
- stosuje się względem dzieci, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola/szkoły;
- określa ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka wynikające z jego stanu zdrowia;
- zaleca formy wsparcia w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej i działania sprzyjające integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
Orzeczenie wydaje się na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest podstawą do:
- organizacji zajęć indywidualnych lub zespołowych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną głębokiego stopnia;
- określenia warunków i form wsparcia dla dziecka oraz jego rodziny, w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- określenia niezbędnego dla dziecka niepełnosprawnego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
Orzeczenie wydaje się na okres nie dłuższy niż pięć lat szkolnych.