TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ – polega rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne (wzrok, słuch, dotyk, smak, węch) oraz płynące z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne (równowagi i czucia głębokiego).
Integracja sensoryczna to proces, dzięki któremu mózg otrzymując informacje ze wszystkich systemów zmysłowych rozpoznaje je, przekształca i integruje je ze sobą i z wcześniejszymi doświadczeniami, aby mogły być one użyte do celowego działania. W przebiegu tego procesu kształtują się reakcje adaptacyjne, które z kolei stanowią bazę do ogólnego rozwoju. Na terapię integracji sensorycznej przyjmowane są dzieci w wieku przedszkolnym oraz dzieci w młodszym wieku szkolnym. Zajęcia nie mają charakteru edukacyjnego, ale zabawy naukowej, w trakcie której poprzez dostarczanie kontrolowanej ilości wrażeń dotykowych, przedsionkowych i proprio-ceptywnych dochodzi do kompensacji zaburzonych funkcji zmysłowych. Terapia odbywa się w specjalnie przygotowanej i wyposażonej w odpowiednie sprzęty sali (u nas są to huśtawki, hamaki terapeutyczne, wałki terapeutyczne, grzybek, równoważnie, trampoliny itd.)
W czasie zajęć wzmacnia się procesy nerwowe leżące u ich podstaw szeroko pojętego uczenia się. Po każdym spotkaniu rodzice otrzymują wskazówki do pracy z dzieckiem na terenie domu, gdyż efektywność zajęć uwarunkowana jest w dużym stopniu jakością współpracą z rodzicami dziecka. Terapeuta przygotowuje dla każdego dziecka indywidualny program dostosowany do jego potrzeb z zachowaniem zasady stopniowania trudności. Sprzyja to utrzymaniu stałego zainteresowania dziecka i ciągłemu poprawianiu jego samooceny dzięki osiąganym sukcesom. To zaś motywuje dziecko do dalszego wysiłku.