Prawidłowy rozwój mowy dziecka jest podstawą kształtowania się osobowości. Rozumienie mowy pozwala poznawać otaczający świat, a umiejętność mówienia daje możliwość wyrażania myśli, uczuć i potrzeb. Nasz zespół obejmuje opieką logopedyczną dzieci i młodzież uczęszczającą do przedszkoli i szkół powiatu. Prowadzimy diagnozę trudności w mówieniu, konsultacje logopedyczne oraz terapię logopedyczną.
Dzieci wymagające terapii logopedycznej uczęszczają na ćwiczenia na wniosek rodzica (opiekuna prawnego), terminy umawiane są indywidualnie z logopedą prowadzącym terapię. W zależności od zdiagnozowanych potrzeb prowadzona jest terapia indywidualna lub grupowe zajęcia terapeutyczne.
Zajęcia indywidualne zakładają ścisłą i systematyczną współpracę z rodzicem, która jest fundamentalnym warunkiem sukcesu i ukierunkowane są na:
– stymulowanie rozwoju mowy,
– korygowanie wad i zaburzeń mowy,
– podnoszenie sprawności językowej,
– wpieranie dzieci z klas młodszych, u których zaburzenia mowy współwystępują z trudnościami w zakresie czytania i pisania.
WSPÓŁPRACA LOGOPEDY Z RODZICAMI W PROWADZENIU TERAPII MOWY DZIECKA
Współpraca logopedy z rodzicami dziecka podczas terapii ma na celu nauczenie ich prawidłowych zachowań stymulujących rozwój mowy oraz kontynuowania działań terapeutycznych w środowisku domowym. Skuteczność terapii opóźnionego rozwoju mowy lub wady wymowy uwarunkowana jest różnymi czynnikami. Jednym z najwa-
żniejszych jest wczesna interwencja oraz pełne zaangażowanie rodziców dziecka w proces terapii.
Prezentowane poniżej zalecenia przeznaczone są zarówno dla rodziców oraz opiekunów dzieci już będących
w terapii oraz stanowią praktyczne narzędzie profilaktyki logopedycznej:
- od urodzenia dziecka dbaj o jego harmonijny rozwój fizyczny, emocjonalny
i psychiczny; - zadbaj, by Twoje oczekiwania wobec dziecka były realistyczne;
- jeśli niepokoi Cię brak reakcji lub nieadekwatne reakcje dziecka na bodźce akustyczne, koniecznie skonsultuj się z lekarzem audiologiem;
- każdego dnia przeprowadzaj stymulujące zabawy językowe, dbaj o to, by był to dla dziecka czas radosnej aktywności;
- rozmawiaj ze swoim dzieckiem, opowiadaj mu, czyli opisuj to co widzicie, robicie. Stawiaj mu pytania, choć nie jest jeszcze w stanie udzielić odpowiedzi – sam odpowiadaj na nie;
- wypowiedzi kierowane do dziecka niech będą bardzo staranne, używaj wolniejszego tempa mowy, zadbaj o dobór prostego, zrozumiałego słownictwa, stosuj krótkie zdania, powtarzaj swoją wypowiedź;
- zwracając się do dziecka używaj bogatej mimiki i gestykulacji, utrzymuj kontakt wzrokowy, dopytuj o wypowiedzi dziecka, powtarzając po nim jego nieporadne słowa w sposób poprawny- zachowuj się jak echo;
- bądź dobrym słuchaczem, tj. patrz na mówiące do Ciebie dziecko, nie przerywaj mu, dbaj o kolejność Waszych wypowiedzi;
- stymuluj rozwój słuchu mownego dziecka- bawcie się w słuchanie dźwięków otoczenia, odgłosów zwierząt, ucz dziecko koncentrowania się na nich;
- dostarczaj dziecku wiele okazji do zabaw słowami naśladującymi dźwięki, imitujące odgłosy zwierząt, pojazdów czy urządzeń;
- codziennie czytaj swemu dziecku, moduluj głosem by słuchało Cię z zainteresowaniem, wskazuj przedmioty i osoby na ilustracjach- dopytuj gdzie jest?, pokaż gdzie?, staraj się wodzić palcem po czytanym tekście – umożliwisz w ten sposób dziecku aktywne wejście w świat pisma;
- notuj codziennie osiągnięcia dziecka, chwal je za wysiłek jaki wkłada w realizacje różnych zadań, staraj się docenić pracę jaką wkłada w wykonywanie różnych czynności, doceniaj je – nie koncentruj się wyłącznie na efektach;
- nigdy nie porównuj Swojego dziecka do innych dzieci, nie krytykuj go, unikaj omawiania jego problemów w jego obecności.
Jeśli odczuwasz jakikolwiek niepokój związany z rozwojem Twojego dziecka – nie pozwól zbyć się radami innych, że z tego wyrośnie. Skorzystaj ze specjalistycznej konsultacji, a w razie potrzeby z terapii logopedycznej.
Bibliografia:
Jastrzębowska G., 2003,Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, tom II , Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
Wczesna interwencja logopedyczna, red. Katarzyna Kaczorowska-Bray, Stanisław Milewski,2019,Wydawnictwo Harmonia