TERAPIA PEDAGOGICZNA – to wielokierunkowe oddziaływania terapeutyczne, których adresatami są u nas uczniowie napotykający na trudności w uczeniu się, głównie o charakterze specyficznym (dysleksjia, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia). W zależności od zdiagnozowanych potrzeb prowadzona jest terapia indywidualna lub grupowe zajęcia terapeutyczne.
Brak osiągnięć w nauce, częste niepowodzenia, trudności w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych umiejętnościach szkolnych, mogą dotyczyć dzieci u których występują np:
– zaburzenia funkcji wzrokowychzaburzenia funkcji słuchowych;
– zaburzenia i opóźnienia rozwoju ruchowego i procesu lateralizacji;
– zaburzenia mowy;
– zaburzenia dynamiki procesów nerwowych lub inne deficyty.
Trudnościom szkolnym często towarzyszą trudności wychowawcze, zaburzenia aktywności, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji społecznych.
Celem terapii pedagogicznej jest m.in.:
– usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych;
– usprawnianie pamięci i koncentracji;
– usprawnianie czytania i pisania;
– rozwijanie umiejętności matematycznych;
– doskonalenie umiejętności w zakresie komunikacji;
– rozwijanie kreatywności i poczucia własnej wartości.
TERAPIA RĘKI – zajęcia dla dzieci o niskiej sprawności ręki czyli m.in. dla tych które mają kłopoty z cięciem, lepieniem, wiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, kreślą niedokładne szlaczki, piszą „krzywe” literki, nieprawidłowo trzymają ołówek, ściskają go za lekko, lub za mocno, szybko się męczą czynnościami manualnymi, nie lubią rysować…itp. Pracując nad trudnościami manualnymi dziecka, terapeuci mają na uwadze poprawę funkcjonowania całego ciała, nie tylko dłoni czy ręki, ponieważ trudności z motoryką małą mogą mieć swoje podłoże w problemach z percepcją wzrokową lub koordynacją wzrokowo-ruchową, w złym przystosowaniu posturalnym,w nieadekwatnym napięciu mięśniowym, osłabionych mechanizmach równoważnych czy też problemach z czuciem powierzchniowym. Rozpoznanie przyczyny problemów grafomotorycznych dziecka i odpowiednio dobrane zabawy i ćwiczenia stanowią klucz do przełamania oporów naszego dziecka przed rysowaniem a w późniejszym czasie przed pisaniem.